OPMÆRKSOMHED
Dækstørrelsesberegneren indeholder ikke oplysninger om bilmærke og -model. Vær opmærksom på din bils egenskaber..
Når man skal vælge en ny størrelse, vælger mange bilister at holde sig inden for samme størrelse og diameter - disse dæk kaldes ækvivalenter. Alternativer har derimod en anden størrelse. De er typisk større - opgradering på denne måde kaldes plusdimensionering.
Hvilken dækstørrelse er acceptabel?
Når man bruger et værktøj til sammenligning af dækstørrelser, er det vigtigt at kende forskellen i den ydre diameter. Vores værktøj angiver dette i procent: et positivt tal er større/bredere, mens et negativt tal repræsenterer en negativ ændring.
Når det kommer til disse resultater, anbefales det, at du kun bruger indstillinger inden for 1,5 % og -2 %.
Hvornår skal du skifte dækstørrelse?
Det er ikke alle, der har brug for at skifte dækstørrelse. De fleste bilister gør det for at opnå eller forbedre visse køreparametre på deres køretøj. En alternativ størrelse kan give forskellige forbedringer, f.eks. kortere bremselængde, men også ulemper, så det er vigtigt at forstå, hvad det er, du ønsker af dine bildæk.
Find de rigtige dækstørrelser til dit køretøj.
Hvad skal du ellers overveje?
Vores dækdiameterberegner er et godt værktøj til at finde en ny dækstørrelse, men du skal være opmærksom på nogle fysiske begrænsninger. Vores dækberegner tager f.eks. ikke højde for din specifikke bil eller model. Derfor skal du altid have dit køretøjs fysiske behov og parametre i tankerne.
Ligeså skal du være forsigtig, når du ændrer dækkets diameter. Du kan f.eks. ikke erstatte et standard 225/40 R18-dæk med et 185/80 R13-dæk, da den mindre model ville kræve 13 tommer hjul, som ikke kan passe til bremseskiverne fra de større 18 tommer hjul.
På samme måde kunne man ikke gå fra et 185/80 R13 til et 225/40 R18-dæk på grund af pladsmangel i hjulkassen. Biler er bare ikke designet til at rumme så store ændringer, og derfor bruges regler som 1,5% eller -2% regelmæssigt.
Din sikreste løsning er at vælge tilsvarende alternativer med samme fælgdiameter. Men hvis du ønsker at bruge en anden fælgstørrelse, står vores specialister altid klar til at hjælpe.
Standardstørrelsen
Denne dækdimensionsomregner er designet til at sammenligne nye dækdimensioner med den originale størrelse - den indstilling, der anbefales af bilens producent, som angivet i dens manual.
Det er derfor vigtigt, at du kender den originale dækdimension til dit køretøj. Hvis du allerede har alternative dækstørrelser, kan du ikke bruge dem i beregneren, da du blandt andet hurtigt vil komme ud over de sikre grænser for størrelsesforskelle. Selv om det f.eks. ligger inden for 1,5 % af den tidligere udskiftning, kan det meget vel ligge uden for dette interval i forhold til det originale dæk og dermed bilens tilsigtede design. Tjek vores værktøj til konfiguration af dækstørrelse.
Fordele og ulemper ved brede dæk
- Forbedret greb
- Kortere bremselængder
- Hurtigere responstid for bilen og forbedret stabilitet i svingene
- Højere dækpris
- Højere brændstofforbrug
- Øgede vibrationer
- Mere støj fra dækkene
- Lavere vandafledning og mindre modstand mod aquaplaning.
Fordele og ulemper ved smalle dæk
- Højere modstandsdygtighed over for akvaplaning
- Øget kørekomfort og mindre dækstøj
- Lavere dækpris
- lavere pris
- Reduceret greb
- Dårligere opførsel på hjørner
- Længere bremselængde
Pas på dit speedometer
Hvis du monterer et tilsvarende dæk med en større diameter, kan det få speedometeret til at give et forkert billede af din faktiske hastighed. Denne ændring afhænger af ændringen i dækstørrelse. Hvis du monterer dæk med en større diameter, vil speedometeret vise et tal, der er lavere end din faktiske hastighed. Hvis du monterer dæk med en mindre diameter, vil speedometeret i stedet vise en højere end realistisk hastighed.
Bemærk dækkets diameter
Vores dækdimensionsomregner hjælper med at identificere alternative størrelser ved at begrænse diameterstørrelserne til de tidligere nævnte regler på 1,5 eller -2 %. Dette vil dog kun vise dig alle de teoretisk mulige størrelser.
Ud over den acceptable forskel i dækdiameter bør du også overveje de forskellige indekser og faktorer, der repræsenterer et dæks egnethed. Det er vigtigt, når du skal vælge nye bildæk i din valgte størrelse og sikre, at de ligger inden for de accepterede indeksgrænser.
Dæk alternativer ordbog
Er du ikke sikker på, hvad nogle af tallene på dit dæk betyder, eller hvordan du identificerer de forskellige indekser? Vi har lavet en lille ordbog over disse udtryk til din fordel.
Dækstørrelse - Dækstørrelsen er let at aflæse, når du ved hvordan. Den består ganske enkelt af en række tal. Lad os bruge 205/55 R16 som et eksempel. Den første værdi (i dette eksempel 205) er dækkets bredde i millimeter. Den anden værdi (55) er dækkets profil i procent. Den tredje værdi (16) er fælgdiameteren i tommer. Bogstavet i starten af den tredje værdi henviser til typen af dækkonstruktion. R henviser f.eks. til radialdæk.
Hastighedsindeks - Hastighedsindekset er kendt som SI og bestemmer den maksimale hastighed, der er tilladt for et givet dæk. Dækkets hastighedsindeks udtrykkes med bogstaver, som hver især har en specifik grænse, f.eks:
●
Belastningsindeks - Dette tal, der forkortes LI, bestemmer den maksimale belastning, som dækket kan klare ved kørsel med den maksimale hastighed (som bestemt af det førnævnte hastighedsindeks).
Dette udtrykkes som et tal, der kan tjekkes på vores dækbelastningsindeks. Ligesom hastighedsindekset kan denne information findes på alle dæk - den findes på dæksiden.
Dækkets udvendige diameter - Dette tal er den samlede dækhøjde, målt fra jorden til toppen af slidbanen. Det er lidt anderledes end den indvendige diameter, da det er hele dækkets og hjulets udvendige diameter.
Vi kan ikke garantere en præcis leveringsdato. Vi bærer intet ansvar for hvor præcis denne information er.
At vælge en alternativ dækstørrelse kræver normalt, at man ændrer både dækkets og hjulets diameter. Hvis du monterer en lavere dækdiameter, vil den samlede profil automatisk være lavere end dine tidligere dæk, medmindre du bruger et bredere hjul til at kompensere (dette kræver naturligvis et dæk med en tilsvarende indvendig diameter).
Du skal også altid være opmærksom på, at forskellige køreegenskaber, såsom brændstofforbrug og vejgreb, ændrer sig, når du skifter dækstørrelse. Disse kan være bedre eller dårligere, afhængigt af hvilke muligheder du har valgt.
Som vi allerede har nævnt, er der fordele og ulemper at overveje, uanset om du vælger et bredere eller smallere dæk.
På samme måde anbefales det, at du holder dig inden for 1,5 % og -2 % ændring i størrelsen. Forkerte dækstørrelser kan forårsage skader på bilen. Større fælge eller bredere dæk vil komme i kontakt med hjulkassen og forårsage ekstra slitage samt mere besværlig kørsel. Det kan endda skade andre dele af bilen, f.eks. affjedringssystemet.
Af disse grunde er det altid bedst at bruge vores værktøj til sammenligning af dækstørrelser for at sikre, at ændringen ikke er for drastisk.